PESANAN PENGENDALI BLOG KEPADA SEMUA AHLI ILMU

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad Salallahu Alaihi Wassalam!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' empat mazhab terdahulu yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???

"Mengenal Allah dengan ilmu seperti mendengar gula tapi belum merasai,
Mengenal Allah dengan hati seperti merasai gula"
- Sultanul Auliya Syeikh Abdul Qadir al-Jailani.

Your heart will go back to you.

Your heart will go back to you.
click the picture for more

Thursday, February 17, 2011

Kumpulan Mutiara Hadith Mengenai Kepentingan Ilmu

1)      "Carilah ilmu sekalipun di negeri Cina" (H.R. Ibnu 'Adi dan Baihalqi)

2)      "Belajarlah kamu semua dan mengajarlah kamu semua dan hormatilah gurumu dan berbuat baiklah kepada orang yang telah mengajarimu semua" (H.R. Thabrani)


3)      "Jadilah kamu orang yang mengajar atau belajar atau pendengar(mendengarkan orang mengaji) atau pencinta(mencintai ilmu) dan (jangan) engkau jadi orang yang kelima(tidak mengajar, tidak belajar, tidak mendengarkan pengajian, dan tidak mencintai ilmu), maka engkau akan hancur" (H.R. Baihaqi)

4)      "Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim" (H.R. Ibnu Majah)


5)      "Orang yang keluar untuk menuntut ilmu, termasuk orang yang berjuang di jalan Allah hingga ia kembali" (H.R. At-Tirmizi)

6)      "Orang yang memudahkan jalan untuk menuntut ilmu. Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga. Sesungguhnya para malaikat membentangkan sayapnya(kepada orang yang menuntut ilmu) karena senang kepada orang yang mencari ilmu" (H.R. At-Tirmizi)


7)      "Wahai Abu Zar, keluarmu pada pagi hari untuk mempelajari satu ayat dari kitab Allah itu lebih baik daripada kamu mengerjakan shalat 100 rakaat. Keluarmu pada pagi hari untuk belajar satu bab dari ilmu, baik diamalkan maupun tidak adalah lebih baik bagimu daripada kamu mengerjakan shalat seribu rakaat" (H.R. Ibnu Majah)

8)      "Barangsiapa yang menghendaki(kebahagiaan) dunia maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa yang menghendaki(kebahagiaan) akhirat maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa menghendaki kedua-duanya maka ia pun harus berilmu"


9)      "Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar Quran dan mengajarkannya" (H.R. Bukhari)

10)   "Janganlah kalian menuntut ilmu untuk membanggakan terhadap para ulama dan untuk diperdebatkan di kalangan orang-orang bodoh dan buruk perangainya. Jangan pula menuntut ilmu untuk penampilan dalam majelis(pertemuan atau rapat) dan untuk menarik perhatian orang-orang kepadamu. Barangsiapa seperti itu maka baginya neraka...neraka..." (H.R. Tirmizi dan Ibnu Majah)


11)   "Saling berlakulah jujur dalam ilmu dan jangan saling merahasiakan. Sesungguhnya berkhianat dalam ilmu pengetahuan lebih berat hukumnya daripada berkhianat dalam harta" (H.R. Abu Na'im)
           


     Wahai Ikhwan fillah yang disayangi dan pembaca yang dihormati,
             
      Carilah ilmu selagi dada masih bergerak menghirup nafas lebih-lebih lagi ilmu fardhu ain dan tiada lebih utama pada segala ilmu itu adalah Ilmu Tauhid mengenal Allah Taala dan mentaati-Nya melalui Sunnah RasulNya kerana jika Allah Taala menjemput kita saat kita masih menuntut ilmu, Mudah-mudahan Allah Azza Wajalla mengampunkan dosa-dosa kita dalam keadaan kita terus-menerus menuntut ilmu-ilmu yang wajib atas kita, InsyaAllah..Amin

      Ambillah resmi padi, makin berisi makin tunduk dia pada bumi. Ilmu juga umpama mata Pedang, jika tidak diamal dan diajarkan akan tumpul Ia, tidak berguna pada tuannya malah menjadi beban di akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share it

Recent Posts

There was an error in this gadget

Shaykh Abd al-Fattah Abu Ghuddah, Shaykh Abdullah al-Ghumari, Shaykh Muhammad Yasin al-Fadani, Shaykh Ismaeel Zayn, Shaykh Hasan al-Saqqaf and Shaykh Ibrahim al-Khalifah al-Ahsai

Cinta/Love/Mahabbah/Pyiar

Beautiful advice for the seeker of truth (Al Habib Ali Zainal Abidin Al Jufri)