PESANAN PENGENDALI BLOG KEPADA SEMUA AHLI ILMU

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad Salallahu Alaihi Wassalam!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' empat mazhab terdahulu yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???

"Mengenal Allah dengan ilmu seperti mendengar gula tapi belum merasai,
Mengenal Allah dengan hati seperti merasai gula"
- Sultanul Auliya Syeikh Abdul Qadir al-Jailani.

Your heart will go back to you.

Your heart will go back to you.
click the picture for more

Wednesday, February 2, 2011

Zionis dan Empayar Daulah Uthmaniyyah

Zionis dan Kerajaan Uthmaniyyah


Pada hari sabtu 29/1/2011 yang lepas, telah diadakan satu seminar berkenaan Khalifah Uthmaniyyah di Akademi Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Seminar yang diberi tema "Baldatun Tayyibah: Model Uthmaniyyah" telah berjaya menarik minat lebih seratus orang peserta daripada agensi kerajaan, swasta dan orang perseorangan. Seminar tersebut dianjurkan oleh Persatuan Ulama Malaysia cawangan Selangor dengan kerjasama Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Sebanyak tujuh kertas kerja telah dibentangkan dalam seminar tersebut yang mencakupi pelbagai aspek tentang kerajaan Uthmaniyyah. Pembentangan dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Arab itu telah berjaya mendedahkan kepada peserta berkenaan kerajaan Uthmaniyyah secara yang lebih terperinci dan mendalam. Antara kertas kerja yang paling saya gemari ialah kertas kerja yang berjudul "Zionisme dan peranannya di dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyyah di awal abad ke 20" yang telah dibentangkan oleh Ust. Mohammad Fauzi Zakaria daripada Universiti Malaya. Di sini saya kongsikan bersama pembaca sekalian sebahagian daripada kertas kerja tersebut untuk manfaat kita bersama:

ZIONISME DAN KERAJAAN UTHMANIYYAH

1. Pengalaman Hubungan Yahudi dan Kerajaan Uthmaniyyah

Sejarah hubungan di antara Yahudi dengan Uthmaniyyah telah bermula seawal abad ke-15 M lagi. Hubungan ini bermula secara baik apabila Sultan Sulaiman al-Qanuni memperisterikan gadis jariah Yahudi yang dihadiahkan kepadanya oleh pemerintah Khawarizmi. Pada zaman ini yang lebih terkenal dengan abad pertengahan, kaum Yahudi menghadapi penindasan yang dahsyat di Eropah. Namun dengan daya usaha dan jasa baik isteri Sultan ini, sebahagian dari kaum Yahudi terselamat dan mendapat jaminan keselamatan apabila mereka berhijrah memasuki wilayah-wilayah Turki Uthmaniyyah. Sebahagian besar dari mereka ini berhijrah menduduki Bosnia dan Anatolia.

Semenjak abad-abad pertengahan kaum Yahudi menikmati segala keistimewaan dan kemudahan sebagai rakyat kepada kerajaan Turki Uthmaniyyah. Malahan sebahagian daripada mereka mendapat keistimewaan dilantik sebagai para pegawai kedutaan Uthmaniyyah ke beberapa buah Negara Kristian di Eropah.

2. Zionis Yahudi dan pertembungannya dengan Sultan Abdul Hamid II pemerintah terakhir Kerajaan Uthmaniyyah.

Sejak abad-abad terawal sehingga ke abad-abad pertengahan, kaum Yahudi pada umumnya terbahagi kepada dua kelompok utama. Bagi mereka yang menetap di Sepanyol sewaktu pemerintahan Islam dan di wilayah Turki Uthmaniyyah di zaman-zaman terkemudiannya dikenali sebagai Yahudi Sephardim. Sementara Yahudi yang hidup di tengah-tengah Negara Eropah seperti Itali, German dan Peranchis, begitu juga di bahagian timurnya seperti Poland dan Russia dikenali sebagai Yahudi Ashkenazim. Berbeza dengan Yahudi Sephardim yang lebih baik, nasib Yahudi Ashkenazim selalu tertekan dan tertindas. Mereka hidup bersama komuniti mereka dalam penempatan-penempatan terkurung yang dipanggil "Ghetto" diseluruh Eropah. Sistem kehidupan "Ghetto yang berpanjangan di Eropah ini telah menjadi pemangkin utama kepada kebangkitan semangat Zionisme di kalangan Yahudi Ashkenazim di Eropah.

Pada akhir abad ke 19 M, pergerakan Zionisme telah dibangkitkan dengan penuh semangat untuk menubuhkan sebuah "Dawlah Yahudiyyah" (Judanstaat) di Palestin. Puak Zionis Yahudi ini tambah bersemangat apabila dikhabarkan Palestin yang berada di dalam penguasaan Turki Uthmaniyyah pada ketika itu amat lemah sehingga terkenal dengan jolokan "orang sakit Eropah". Bagaimanapun keghairahan kaum Zionis ini agak terbantut buat sementara kerana bersamaan dengan zaman kemunculan pergerakan Zionisme Yahudi ini, empayar Turki 'Uthmaniyyah menyaksikan kemunculan pemimpin baru, Sultan 'Abd al-Hamid II (1876-1909). Sultan baru ini digambarkan oleh para penganalisa sejarah Islam sebagai seorang yang kuat keazaman Islamnya tetapi dilahirkan di penghujung usia empayar warisannya yang telah nazak. Sultan 'Abd al-Hamid II mewarisi empayar yang sedang runtuh. Wilayah-wilayah di Mesir dan di rantau Balkan, Eropah telah membebaskan diri dari Empayar Uthmaniyyah. Wilayah-wilayahnya di Afrika telah dikuasai oleh kuasa-kuasa penjajah Kristian Eropah. Malah dikhabarkan hutang negara pada waktu itu berjumlah sebanyak 150 juta pound British! Dalam suasana yang agak darurat inilah pemimpin pergerakan Zionis mengambil kesempatan untuk menyogok Sultan untuk melunaskan hutang negara dan menyogok wang peribadi, sebanyak 5 juta pound sebagai tukaran melepaskan wilayah Palestin untuk dijadikan Negara Kebangsaan Yahudi. Namun Sultan yang kuat keazaman Islam ini menolaknya.

Sementara kuasa-kuasa Eropah yang berjiran pada masa itu menganggap empayar 'Uthmaniyyah keseluruhannya sebagai "orang sakit Eropah". Beberapa kelemahan di dalam aspek perundangan kerajaan 'Uthmaniyyah telah dipergunakan oleh negara-negara tersebut untuk menekan dan melemahkan empayar Islam tersebut. Kuasa-kuasa Eropah ini telah menggunakan kelemahan-kelemahan yang ada dengan membantu melakukan penghijrahan dan mewujudkan penempatan-enempatan Yahudi di Palestin.

Sebelum Pergerakan Zionisme Yahudi ditubuhkan secara rasmi ada tahun 1898, pimpinannya telah mempunyai hubungan baik dan erat dengan pemimpin-pemimpin Kristian Protestant yang lebih toleran terhadap kaum Yahudi di Eropah seperti German dan British. Tujuan pimpinan Yahudi itu mewujudkan hubungan baik dengan para pimpinan negara-negara berkenaan adalah untuk mendapatkan pengiktirafan dan bantuan dari mereka bagi menjayakan cita-cita Yahudi untuk kembali bermastautin di Palestin. Pada masa itu Palestin berada di bawah kekuasaan Turki 'Uthmaniyyah.

Dalam hal ini British dilihat lebih ketara berperanan sebagai Zionis kristian kerana daya usaha mereka yang lebih terkehadapan di dalam melaksanakan program penghijrahan Yahudi ke Palestin. Pelaksanaan program ini telah mendahului pergerakan Zionis Yahudi sendiri yang ditubuhkan secara rasmi, pada tahun 1898. Daya usaha kerajaan British ini telah dibuat semenjak mereka membuka Konsulatnya di Jerusalem pada tahun 1838. Usaha ini dilakukannya setelah berusaha mendapatkan kebenaran daripada kerajaan Turki 'Uthmaniyyah di Istanbul melalui saluran-saluran diplomatik supaya diberikan kebenaran untuk menubuhkan penempatan-penempatan bagi pendatang-pendatang Yahudi Eropah di Palestin. Begitu juga program penghijrahan itu dilihat begitu meningkat selepas British menduduki Cyprus (1878) dan Mesir (1881).

Sultan 'Abd al-Hamid sejak awal telah memahami bahayanya program kerjasama Zionis-British dalam melaksanakan penghijrahan Yahudi Eropah ke Palestin. Menyedari perkembangan yang berlaku, 'Abd al-Hamid II pada tahun 1881 telah mengeluarkan "decree" mengharamkan Yahudi dari luar Palestin menetap di Palestin. Mereka dibolehkan melawat Tanah Suci dan berada di sana dalam tempoh tidak melebihi tiga puluh hari dan tetapi tidak dibenarkan menetap di sana.

Menyedari kegawatan yang dialami oleh kerajaan Uthmaniyyah terutama dari segi kewangan akibat hutang negara yang tinggi, para pemimpin Zionis mengambil kesempatan untuk menyogok Sultan Abdul Hamid. Mereka cuba memujuk Sultan menarik balik "decree" tersebut, malah sanggup membeli dan membayar beberapa tanah yang telah menjadi penempatan-penempatan pendatang Yahudi di Palestin. Dalam suasana yang agak darurat ini juga pemimpin pergerakan Zionis menawarkan kepada Sultan untuk melunaskan hutang negara dan menyogok wang peribadi sebanyak 5 juta pound sebagai tukaran melepaskan wilayah Palestin untuk dijadikan negara Kebangsaan Yahudi. Namun, Sultan yang lebih mementingkan amanah dan kemuliaan Islam ini tetap menolaknya.

Pada tahun-tahun sebelum penubuhan rasmi pergerakan Zionisme 1898, pimpinan Yahudi telahpun mengutuskan wakil-wakil mereka menemui Sultan 'Abd al-Hamid, untuk meninjau pandangannya terhadap isu penempatan Yahudi di Palestin. Pada tahun 1896 Theodor Herzl telah mengutuskan Neolenski, seorang wartawan terkenal di Eropah yang agak rapat dengan Sultan 'Abd al-Hamid dan teman rapat T. Herzl menemui Sultan itu untuk menyatakan hasrat Herzl mengenai pelepasan Palestin, namun Sultan menolaknya.

Selepas kegagalan itu, pertubuhan pergerakan Zionis telah menggunakan khidmat pemerintah German, Kaiser William II yang juga sahabat baik kepada Sultan 'Abd al-Hamid bagi memanjangkan hasrat yang sama. Bagaimanana pun usaha itu juga tidak berjaya. Oleh itu, pada tahun 1901 Theodor Herzl telah berjaya mengusahakan satu pertemuan rasmi di antaranya bagi pihak Pertubuhan Bangsa Yahudi Sedunia dengan pihak Sultan. Di dalam pertemuan tersebut itulah Theodor Herzl sendiri telah memohon untuk membeli wilayah Palestin dengan seberapa sahaja harga yang ditentukan oleh Sultan supaya wilayah itu dilepaskan untuk dijadikan sebuah Negara Kebangsaan bagi kaum bangsa Yahudi. Namun Sultan 'Abd al-Hamid tetap menolaknya.

Pada tahun 1902, pergerakan Zionisme telah menggerakkan dua daya usaha yang besar ke arah menjatuhkan kerajaan Uthmaniyyah. Ini dilakukan setelah segala perundingan yang diusahakan oleh Herzl sama ada secara langsung atau secara tidak langsung dengan Sultan Turki telah gagal dan tidak menampakkan sebarang harapan. Pertama Pertubuhan Zionis Sedunia telah menganjurkan "Sidang Kemuncak para Pejuang Kemerdekaan dari Empayar Uthmaniyyah" di Paris. Di antara kumpulan pemisah yang hadir ialah Kesatuan Turki Muda, Gerakan Pemisah Armenia, Gerakan Pemisah Kurdistan dan Gerakan Pemisah Balkan.

Sebagai langkah susulan, Theoder Herzl di atas nama pemimpin pergerakan Zionis Sedunia telah menemui Joseph Chamberlain, Menteri Tanah-Tanah Jajahan British untuk mendapatkan bantuan kuasa besar itu bagi menekan kuasa Turki 'Uthmaniyyah supaya memenuhi tuntutan mereka, setelah segala perundingan yang diusahakan oleh Herzl dengan Sultan Turki gagal dan tidak menampakkan sebarang harapan.

Pertemuan penting itu juga dibuat sebagai memenuhi ketetapan yang telah diputuskan di dalam persidangan pertama Perhimpunan Zionis Sedunia, 1898 sebelumnya, iaitu seandainya Sultan 'Abd al Hamid terus bersikap pasif terhadap permohonan Yahudi mengenai Palestin pemerintah Turki 'Uthmaniyyah dan kerajaannya mesti dijatuhkan. la akan dibuat melalui dua cara, iaitu mencetuskan kekacauan dalaman di wilayah-wilayah kerajaan dan serentak dengan itu mencetuskan satu perang besar yang akan menghapuskan kerajaan itu.

Langkah pertama gerakan Yahudi untuk menjatuhkan Kerajaan 'Uthmaniyyah ialah dengan mewujudkan penentangan dalaman terhadap Kerajaan 'Uthmaniyyah. Ini dibuat terutamanya melalui penubuhan "Kesatuan Turki Muda", pimpinan Mustafa Kamal Ataturk yang melakukan penentangan dari dalaman terhadap pemerintahan Sultan. Dari segi latar belakang keluarga beliau berasal dari Salonika wilayah yang dari segi sejarahnya adalah merupakan satu penempatan Yahudi utama di Anatolia dan menjadi pusat gerakan Meshiah yang diasaskan oleh Sabbatai Zevi pada awal abad ke 17 M.

Setelah gerakan itu dihapuskan oleh kerajaan 'Uthmaniyyah anggota-anggotanya berpura-pura menzahirkan Islam tetapi tetap kekal dengan agama Yahudi sehingga di zaman moden masyarakat mereka dikenali sebagai Yahudi Donmark. Berdasarkan latarbelakang tempat kelahirannya ramai yang menyakini bahawa Mustafa Kamal adalah salah seorang anak kelahiran dari keluarga Yahudi Donmark. Dengan berbekalkan sejarah pengalaman pahit yang pernah dialami oleh masyarakat (Yahudi Donmark) Solanika dengan pemerintah Uthmaniyyah, lebih menyenangkan pihak Zionis mendapat dokongan golongan ini di dalam menghadapi kerajaan Uthmaniyyah. Akhirnya pada tahun 1909, dengan tekanan kuat oleh "Kesatuan Turki Muda", Sultan 'Abd al-Hamid dipecat dari takhta dan digantikan dengan Sultan boneka yang menurut telunjuk "Persatuan".

Berikutan tercetusnya Perang Dunia I, 1914, Zionis Yahudi mengambil kesempatan menyertai Pasukan Bersekutu yang ditunjangi British, Perancis dan Russia (Zionis Kristian) memerangi pakatan German-Turki. Menjelang tamatnya Perang Dunia I di Timur Tengah pada Disember 1917, tentera British di bawah pimpinan Jeneral Lord Allenby telah berjaya menduduki Palestin dan menawan Jerusalem, meliputi wilayah Trans-Jordan di bawah mandat penguasaan yang diterima oleh Pertubuhan Liga Bangsa yang dinamakan "Mandat British". Kejayaan Inggeris dengan dokongan Yahudi Zionis menawan Palestin dan Jerusalem telah menamatkan penguasaan empat abad empayar Turki 'Uthmaniyyah ke atas Tanah Suci itu. Sebagai balasan kepada pertolongan Yahudi Zionis, kerajaan British melalui Menteri Luarnya Lord Arthur James Balfour pada 2 Nov. 1917 telah mengisytiharkan bahawa Negara Kebangsaan Yahudi akan didirikan di atas bumi Palestin. Surat Pengisytiharan itu disampaikan dan dibaca secara rasmi oleh Lord Rothschild, Ketua Persekutuan Zionis British.

Pengisytiharan itu dibuat tanpa merujuk kepada sebarang tarikrh cadangan, namun pihak Zionis Yahudi telah mempersiapkan pasukan bersenjata digelar "Haganah" (pasukan pertahanan) sejak awal tahun-tahun 1920an sebagai persiapan perjuangan bersenjata untuk mempastikan "pengisytiharan Balfore" tetap menjadi kenyataan.

Seterusnya selepas Perang Dunia ke II, kerajaan baru British dan Parti Buruh yang lebih liberal telah menyerahkan kembali mandatnya ke atas Palestin kepada Majlis Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Pada Nov I947 (PBB) telah mengisytiharkan pembahagian negara Palestin kepada dua bahagian, Palestin Arab dan Israel. Langkah terbaru dari (PBB) ini telah menimbulkan bantahan dan "penentangan rakyat" dari pihak Arab-Palestin. Mengambil kesempatan dari "penentangan" tersebut pasukan bersenjata pihak Zionis (Haganah) Yahudi segera bertindak melancarkan "perang pembebasan bumi Israel" dan mengisytiharkan penubuhan Negara Kebangsaan Israel pada 14 Mei 1948.

Sumber: Al-Qumairi

4 comments:

  1. It's an amazing piece of writing in favor of all the web users; they will get benefit from it I am sure.

    Also visit my web site ... candy crush saga hack

    ReplyDelete
  2. Hi there, just became alert to your blog through Google,
    and found that it's truly informative. I'm gonna
    watch out for brussels. I'll appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

    my blog microsoft office gratuit

    ReplyDelete
  3. I seldom leave a response, but i did a few searching and wound up here "Zionis dan Empayar Daulah Uthmaniyyah".
    And I actually do have a few questions for you if it's allright. Could it be just me or does it give the impression like a few of the remarks look as if they are coming from brain dead people? :-P And, if you are writing at additional places, I'd like
    to keep up with anything new you have to post.
    Could you make a list of the complete urls of all your public sites like
    your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    my blog; Dragon City Hack (youtube.com)

    ReplyDelete
  4. Hey There. I discovered your blog the use of msn.

    That is an extremely neatly written article. I will make
    sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information.

    Thank you for the post. I'll definitely return.

    Here is my blog post - codes psn gratuit

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Shaykh Abd al-Fattah Abu Ghuddah, Shaykh Abdullah al-Ghumari, Shaykh Muhammad Yasin al-Fadani, Shaykh Ismaeel Zayn, Shaykh Hasan al-Saqqaf and Shaykh Ibrahim al-Khalifah al-Ahsai

Cinta/Love/Mahabbah/Pyiar

Beautiful advice for the seeker of truth (Al Habib Ali Zainal Abidin Al Jufri)